تصویر درمان خانگی کمر درد | مرکز توانبخشی مادرhttps://clinicmadar.com/
تصویر درمان خانگی کمر درد | مرکز توانبخشی مادر

درمان خانگی کمر درد | مرکز توانبخشی مادر

کمر درد یکی از شایع ترین مشکلات افراد در سنین مختلف بوده و حدود 80 درصد از افراد این مشکل را تجربه می کنند و اولین مرحله درمان، بسیار حیاتی می باشد.

کمر درد چیست و چه عواملی باعث کمر درد می شود؟

کمر درد دومین علت شایع مراجعه بیماران به پزشک است (بعد از سرماخوردگی). 85 درصد از افراد در دوره ای از زندگی خود دچار کمر درد شده و 25 درصد از مرخصی های کاری، ناشی از درد کمر است. در اغلب موارد (حدود 80 درصد) مراجعه به پزشکان دلیل درد کمر مشخص نمی شود و این موضوع باعث شده درخواست های زیاد برای MRI کمر هزینه سنگینی به دوش بیماران و سیستم بهداشتی کشورها گذاشته شود.

بیش از نیمی از کمر درد ها در 4 هفته اول حتی بدون درمان بهبود می یابند بنابراین بسیار مهم است که از طریق آموزش صحیح جلوی ایجاد درد دوباره گرفته شود.

برای اطلاعات بیشتر درمورد علل کمر درد می توانید مقاله همه چیز درمورد درد کمر را مطالعه کنید.

اولین روش درمان خانگی کمر درد

اولین روش درمان خانگی کمر درد استراحت است. بی ک استراحت کمک شایانی به کاهش و رفع درد کمر می کند، به وری که بیشتر افرادی که از کمر درد رنج می برند با استراحت می توانند درد خود را کاهش داده و حتی از بین ببرند.

اما این روش درمان خانگی کمر درد دارای اصولی است که اگر آن اصول رعایت نشوند، نه تنها باعث کاهش و از بین رفتن درد آن ناحیه نمی شود، بلکه باعث افزاش درد نیز می شود.

مدت زمان استراحت در این روش درمان خانگی کمر درد نباید بیشتر از 24 ساعت (دو روز) باشد.

انتخاب تشک برای اولین روش درمان خانگی کمر درد

برخی از متخصصین تشک نرم را بهترین گزینه برای استراحت در درمان خانگی کمر درد می دانند و برخی دیگر تشک سفت را توصیه می کنند. اما بهترین گرینه از نظر متخصصین مرکز توانبخشی مادر، تشکی است که خود فرد هنگام خوابیدن احساس راحتی روی آن دارد، بنابراین انتخاب نوع تشک، بسته به سلیقه و تجره خود فردیست که مبتلا به کمر درد می باشد.

روش صحیح خوابیدن روی تخت و بلند شدن از روی آن

برای رفتن به تخت این مراحل الزامیست:

1. نشستن روی تخت
  2. خوابیدن به پهلو (در حالی که هنوز پاها را بالای تخت نبردیم)
  3. بردن پاها به بالای تخت
  4. درصورتی که فرد مبتلا به کمر درد به صورت طاق باز میخوابد قرار دادن یک بالشت زیر زانو الزامیست.
  5. درصورتی که فرد مبتلا به کمر درد به پهلو میخوابد قرار دادن یک بالشت بین دو زانوها الزامیست.

برای بلند شدن از روی تخت فقط این روش باید انجام شود و سایر روش ها باعث فشار بیشتری بر روس ستون فقرات می شود.

1. فرد مبتلا به کمر درد به پهلو می چرخد و نزدیک لبه تخت می شود.
  2. پاها را به سمت زمین آویزان می کند.
  3. سپس با کمک آرنج اهرمی زیر تنه خود ایجاد نموده و با فشار دست تنه خود را صاف می نماید.

مواردی که در این 48 ساعت باید از آن بپرهیزید

به افراد مبتلا به کمر درد توصیه می شود از انجام اعمال زیر بپرهیزند:

1. بلند کردن اشیای سنگین
  2. خوردن قهوه، نوشابه و نوشیدنی های حاوی الکل (زیرا باعث اختلال در روند خواب می شوند و استراحت نقش کلیدی در درمان کمر درد دارد)
  3. خوابیدن به حالت دمر
  4. پوشیدن کفش های نا مناسب
  5. قرار گرفتن در یک پوزیشن به مدت طولانی، مثلا ایستادن طولانی مدت و...

درمان های دیگر برای کمر درد چیست؟

بهترین درمان غیر جراحی برای کمر درد طب سوزنی می باشد. با توجه به تجربه ای که متخصصان مرکز توانبخشی مادر در درمان بیماران مبتلا به انواع کمر درد همچون دیسک کمر و کمر درد سیاتیکی داشتند، طب سوزنی نتیجه فوق العاده ای در درمان این بیماری داشته است.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با ما در تماس باشید.