تصویر همه چیز درمورد درد کمر (قسمت اول)https://clinicmadar.com/
تصویر همه چیز درمورد درد کمر (قسمت اول)

همه چیز درمورد درد کمر (قسمت اول)

کمر درد دومین علت شایع مراجعه بیماران به پزشکان بوده و 85 درصد افراد در طول زندگی خود کمر درد را تجربه می کنند. دانستن دلیل کمر درد برای درمان آن بسیار مهم است.

اهمیت و شیوع کمر درد

کمر درد دومین علت شایع مراجعه بیماران به پزشک است (بعد از سرماخوردگی). 85 درصد از افراد در دوره ای از زندگی خود دچار کمر درد شده و 25 درصد از مرخصی های کاری، ناشی از درد کمر است. در اغلب موارد (حدود 80 درصد) مراجعه به پزشکان دلیل درد کمر مشخص نمی شود و این موضوع باعث شده درخواست های زیاد برای MRI کمر هزینه سنگینی به دوش بیماران و سیستم بهداشتی کشورها گذاشته شود.

بیش از نیمی از کمر درد ها در 4 هفته اول حتی بدون درمان بهبود می یابند بنابراین بسیار مهم است که از طریق آموزش صحیح جلوی ایجاد درد دوباره گرفته شود.

چرا انسان درگیر کمر درد می شود؟

اختلاف فاحش میان انسان و سایر مهره داران در روش راه رفتن آنهاست. انسان ها بر روی دو پا راه می روند و سایر مهره داران به صورت چهار دست و پا راه می روند. علت اصلی کمر درد انسان همین تفاوت او با سایر مهره داران است.

قسمت های ستون فقرات انسان به طور مستقیم روی هم قرار داده نشده اند. استخوان خارجی زویه ای حدود 40 درجه دارد و این زاویه باعث شده تا قرار گیری آخرین مهره کمری بر روی این استخوان با زاویه مشخصی باشد که نهایتا باعث ایجاد قوس و انحنا در طول ستون فقرات می شوند. این قوس و انحنا به خودی خود باعث ایجاد فشار نامتوازن بر روی دیسک های بین مهره ای و خود لبه های ستون فقرات می شود. اگر این فشار نامتوازن بیشتر از حد تحمل ستون فقرات باشد باعث ایجاد پارگی در دیسک کمر و نهایتا باعث ایجاد مشکلات بعدی خواهد شد.

25 درصد افراد زیر 40 سال، 50 درصد افراد بین 40 تا 60 سال و 85 درصد افراد بالای 60 سال دارای تغییرات دیسک بین مهره ای هستند.

انواع درد در کمر درد

1- درد مکانیکال:دردی که با فعالیت، حرکت یا یک وضعیت خاص ایجاد شده و با استراحت از بین می رود. نکته مهم این درد این است که درد مکانیکال فرد را از خواب بیدار نمی کند. 90 درصد از افراد دارای درد مکانیکال هستند.

2- درد راجعه:درد راجعه به این معنی است که یک ناحیه از بدن درگیر آسیب می شود و ناحیه دیگر به طور همزمان درگیر درد می شود. مثلا با روع کمر درد، باسن نیز درگیر درد می شود. کمر درد از نوع راجعه هیچ موقع به زیر زانو منتشر نمی شوند.

3- درد رادیکولار:نوعی کمر درد که با تحت فشار قرار گرفتن یک ریشه عصبی ایجاد می شود. درد کمر با درد رادیکولار ارتباط زیادی باهم ندارند، یعنی ممکن است درد کمر خیلی کم باشد اما درد در پاها خیلی زیاد!

4- سندرم دم اسب:هنگامی که ریشه های عصب تحت فشار قرار می گیرند و می تواند به علت یک دیسک سنترل بزرگ باشد. این سندرم بسیار خطرناک است و سه علامت اصلی دارد:

الف) درد و ضعف پیش رونده در هر دو پاها

ب) درد و گز گز در اطراف معقد

ج) بی اختیاری ادرار

این سندرم یک اورژانس مهم ستون فقرات است و در صورت عدم تشخیص می تواند باعث فلج دائمی شود.

اگر کمر درد داریم چه سوالاتی از خود بپرسیم؟

1- درد از چه زمانی شروع شده است؟ و آخرین باری که درد نداشتیم چه موقع بوده است؟

2- درد در کدام قسمت مارا اذیت می کند؟ کمر یا پاها؟

3- از زمان شروع کمر درد، روند درد چگونه بوده است؟ آیا همیشه در حال افزایش بوده و یا در حال کاهش بوده؟ آیا درد گهگاهی بوده و گهگاهی نبوده؟

4- درد نقطه ای است و می توان نشان داد درد دقیقا کجاست و یا اینکه درد مبهم بوده و منطقه وسیعی را تحت شعاع خود قرار داده است؟

5- چه فاکتورهایی درد بیمار راه بهتر می کند و جه فاکتورهایی درد بیمار را بیشتر می کند؟

6- درد به کجا تیر می کشد؟

7- قبلا چه درمان هایی برای بیمار انجام شده؟ چه داروهایی مصرف شده و آیا ورزش های صحیح را یاد گرفته ایم؟

8- چه علائم دیگری داریم؟ علامت های مهم در پاراگراف بعدی توضیح داده شده اند.

علائم خطرناک کمر درد

1- سن زیر 15 سال به ویژه زیر 10 سال:

اگر در این بازه سنی کمردرد ایجاد شود، اغلب اوقات دلیل آن تومور و یا عفونت است که هردو بسیار خطرناک هستند.

2- سن بالای 70 سال:

درد کمر در این دوره سنی ممکن است ناشی از آسیب به ستون فقرات باشد؛ بنابراین بررسی دقیق لازم است.

3- سابقه آسیب:

کمر درد هایی که به دنبال ضربه یا زمین خوردن ها ایجاد می شوند (به خصوص در افراد مسن) ممکن است یک زمین خوردن ساده باشد اما ممکن است کمر درد ناشی از شکستگی یک مهره باشد.

4- هر فردی که از زمان روع کمر درد، تعریق، تب و کاهش وزن را تجربه کرده باشد.

5- اگر کورتون به صورت طولانی مدت مصرف کرده ایم بسیار مهم است.

6- اگر علائم سندرم دم اسب که در پاراگراف سوم توضیح داده شده، در فرد مشاهده شود.

اگر کمر درد داریم در کدام دسته بندی قرار داریم؟

اگر کمر درد دارید پس از مطالعه قسمت های قبلی می توانید خود را در یکی از دسته های زیر قرار دهد:

1- گروه اول: وجود آسیب در ستون فقرات و دارای علائم خطرناک کمر درد را دارا هستید. بیماران این دسته حدود 3 درصد جمعیت یماران کمر درد را شامل هستند.

2- گروه دوم: بیماران کمر درد با درد رادیکولار (درد تیر کشنده به زیر زانو و تست های کمر درد مثبت) که حدود 5 الی 7 درصد بیماران را تشکیل می دهند.

3- گروه سوم: بیمارانی که نه علائم رادیکولار دارند نه علائم خطر که حدود 90 درصد جمعیت بیماران کمر درد را شامل می شوند. بیماران ین دسته تا 6 هفته اول نیاز به آزمایشات و  عکس برداری ندارند و برای درمان کمر درد حداکثر 48 ساعت استراحت برای آنها کافیست. البته درمان های دارویی جزو درمان آنهاست و باید توسط پزشک تجویز شود.

توصیه شما برای درمان کمر درد چیست؟

توصیه های بنده برای درمان کمر درد، در مقاله بعدی به طور مفصل توضیح داده خواهد شد.

برای درمان کمر درد چه بخوریم؟

باسلام بهترین توصیه ای که به شما می شود.دارو است که توسط پزشک باید تجویز شود.

انواع کمر درد خظرناک میشه توضیح بدید؟

باسلام قسمت علایم خطرناک کمردرد در مقاله را مطالعه کنید.

دارو قوی برای کمر درد چی پیشنهاد میدید؟

سلام شما باید برای کمر درد به پزشک مراجعه کنید وبا توجه به علایم شما دارو مناسب برایتان تجویز شود.

غلت درد در گودی کمر چیست؟

بخاطر انحنای بیش از حد ستون فقرات فشار روی قسمت های خاصی از مهره های ستون فقرات بیشتر شده و به طور معمول موجب درد شده ودلایل دیگری هم دارد که در مقالات بعدی انتشار خواهیم داد.

درمان کمر درد شدید در خانه امکان دارد؟

بله متخصصین مرکز ما امکان ویزیت شما در منزل را دارند.برای راهنمایی بیشتر ومشاوره رایگان با شماره 09129618544تماس بگیرید.

علت کمر درد ناگهانی چیست؟

علت های زیادی میتواند داشته باشد مثلا زمین خوردن،افتادن یا آسیب به ستون فقرات در مقاله توضیحات بیشتر داده شده است.

علت کمر درد در بارداری چیست؟

به علت فشارهای وارده به کمر به سبب وزن بچه میباشد که ورزش های خاصی دارد که در مقالات بعدی انتشار خواهیم داد.

میشه لطفا راجب کمر درد عصبی هم توضیح بدید ؟

نوعی کمر درد ناشی از مشکلات روحی و عاطفی و اظطرابی است که ممکن باعث اختلالات جنسی نیز شود.و مبحث طولانی است که در مقاله ای جدا توضیح خواهیم داد.