تصویر همه چیز درمورد شکستگی تنه استخوان ران و درمان آنhttps://clinicmadar.com/
تصویر همه چیز درمورد شکستگی تنه استخوان ران و درمان آن

همه چیز درمورد شکستگی تنه استخوان ران و درمان آن

شکستگی تنه استخوا ران معمولا در اثر تصادفات، سقوط از ارتفاع و یا ضربات به ستخوان در افراد دارای پوکی استخوان اتفاق می افتد و درمان آن شامل درمان های جراحی است.

دلایل شکستگی تنه استخوان ران

شکستگی تنه استخوان ران معمولا به دلیل برخورد های شدید (مثلا تصادفات) ایجاد می شود که نوع شکستگی معمولا به صورت عرضی است.

دلیل دیگر شکستگی استخوان ران سقوط از ارتفاع بوده که در این صورت خط شکستگی به صورت مارپیچی است.

روش های تشخیص شکستگی تنه استخوان ران

اولین روش ارزیابی شکستگی تنه استخوان ران مشاهده است! بدین معنی که با دیدن آن ناحیه متوجه ورم قابل توجه و تغییر شکل دادن آن ناحیه و چرخش به بیرون پا است.

در نظر داشته باشید که حرکات پای آسیب دیده همراه درد بسیار شدید است.

روش دیگر ارزیابی شکستگی تنه استخوان ران عکس برداری پزشکی است که توسط پزشک انجام شده و به تشخیص نوع شکستگی و محل دقیق شکستگی کمک می کند. در این عکس های رادیوگرافی میزان جابجایی تکه های شکستگی نیز قابل مشاهده است.

روش درمان شکستگی تنه استخوان ران

در گذشته درمان شکستگی تنه استخوان ران با کشش و گچ گیری انجام می شده است. امروزه جراحان این شکستگی را ثابت نموده و به کمک فیزیوتراپیست ها و متخصصان کاردرمانی حرکت بیمار را از نو ایجاد میکند. روش نوین درمان شکستگی تنه استخوان ران هم مخارج کمتری دارد و هم عوارض کمتری برای بیمار دارد.

بهترین وسیله برای ثابت کرن این شکستگی گذاشتن میله ای به نام کونچر یا Intra medullary nail در مغز استخوان است.

برای شکستگی های چند قطعه ای استخوان ران امکان باز کردن محل شکستگی ممکن است بیمار را با خطراتی مواجه کند؛ بنابراین امروزه بدون باز کردن محل شکستگی، قسمت سالم استخوان را در بالا و پائین قسمت شکستگی با جراحی باز کرده و پلاک را در روی استخوان و زیر عضلات از بالا به پائین و یا از پائین به بالا عبور داده و در بالا و پائین محل شکستگی به استخوان از طریق پیچ ثابت می نماید. نام علمی این عمل جراحی Bridging Plate و یا Biological Plating نامیده می شود.

عوارض شکستگی تنه استخوان ران

عوارض شکستگی تنه استخوان ران به دو گروه عوارض زودرس و دیررس دسته بندی می شوند.

♦ عوارض زودرس:

1- خونریزی و شوک: بیماران مبتلا به شکستگی تن استخوان ران حدود یک تا دو لیتر خون از دست می دهند و ب همین دلیل بلافاصله پس از ورود به بیمارستان تزریق سرم و رزرو خون برای آنها جزو اولین اقدامات پزشکان و پرستاران است.

2- آسیب های عروقی: پارگی عروق عوارض نسبتا شدید این نوع آسیب هاست که زندگی بیمار را تهدید کرده و باید هرچه زودتر توسط متخصص جراح عروق درمان شود.

3- آمبولی لخته خون: ایجاد لخته خون در افرادی که به مدت طولانی بستری میمانند بسیار محتمل است. بنابراین پزشکان برای جلوگیری از این ضایعه داروهای ضد انعقاد تجویز می کنند.

4- آمبولی چربی: آمبولی چربی بیشتر در جوانان شایع است. علایم آن شامل تنگی نفس، بی قراری، بالارفتن ضربان قلب و افزایش دمای بدن است. برای تایید این موضوع مقدر اکسیژن و گازکربنیک خون اندازه گیری می شود و در صورت تایید علائم درمان به سرعت انجام می شود.

5- عفونت: عفونت معمولا در شکستگی های باز ایجاد می شوند، در صورت وجود شکستگی باز، زخم بلافاصله پس از ورود به اتاق عمل، دبریدمان شده، شستشو داده شده و تمیز شده و شکستگی با فیکساتور خارجی ثابت شده اما زخم بسته نمی شود؛ بعد از چند روز پس از اطمینان از تمیز بودن زخم، اقدام به بستن زخم می کنند. گاهی اوقات عفونت ناشی از خود عمل جراحی است. درمان عفونت های ناشی از شکستگی ران نسبتا مشکل است، چرا که عفونت باعث تاخیر در جوش خوردن و جوش نخوردن باعث التیام نیافتن عفونت می گردد.

♦ عوارض دیررس:

1- دیر جوش خوردن و جوش نخوردن: زمان لازم برای جوش خوردن شکستگی ران حدود 3 الی 4 ماه است. دیر جوش خوردن یا جوش نخوردن استخوان ران ممکن است در اثر خوب ثابت نکردن و یا عفونت اتفاق می افتد. در صورتی که استخوان جوش نخورده باشد و دلیل آن عدم ثبات صحیح استخوان باشد باید آن را با وسایل لازم ثابت کنند و اقدام به پیوند استخوان در محل شکستگی کنند و اگر ناشی از عفونت باشد باید کانون عفونت را از بین ببرند و پس از اطمینان برای از بین رفتن کامل کانون عفونی اقدام به پیوند استخوان شود. در صورتی که استخوان جوش نخورد وسایل ارتوپدی نیز ممکن است کج شده و یا بشکنند.

2- بد جوش خوردن: در صورتی که استخوان ها بد جوش بخورند و یا زاویه دار جوش بخورند باعث بد فرم شدن استخوان، کوتاهی اندام، اختلال در فشارهای وارده به مفصل زانو و آسیب به آن می شود. معمولا اگر زاویه دار شدن قطعات کستگی بیش از 15 درجه باشد، باید با عمل جراحی مجدد اصلاح شود.

3- محدودیت حرکات زانو: در روش نوین درمان شکستگی تنه استخوان ران حرکات زانو باید بلافاصله پس از جراحی زیر نظر فیزیوتراپیست یا متخصص کاردرمانی شروع شود تا از چسبندگی عضلات و محدودیت حرکتی در مفصل زانو جلوگیری شود. در صورت پیدای محدودیت حرکتی در مفصل زانو باید پس از آزاد کردن عضلات با عمل جراحی، اقدام به خم کردن زانو نمود.

درمان توانبخشی شکستگی تنه استخوان ران

توانبخشی شکستگی تنه استخوان ران بلافاصله پس از جراحی شروع می شود. درمان های فیزیوتراپی و کاردرمانی بر اساس زمان گذشته از جراحی شامل اقدامات متفاوتی خواهند بود و شامل سه مرحله کلی است:

1- فاز اولیه (از زمان جراحی تا هفته دوم): به این فاز، فاز بی حرکتی نیز می گویند و اقدامات فیزیوتراپی و کاردرمانی شامل حرکات سبک فعال و غیرفعال، کاهش درد، شروع آموزش راه رفتن با وسایل کمکی، آموزش جابجایی در تخت، آموزش رفتن به سرویس بهداشتی، موبیلیزیشن برای کاهش درد و افزایش و حفظ دامنه حرکتی، حفظ دامنه حرکتی و قدرت عضلاتی برای جلوگیری از ایجاد لخته و آمبولی، تمرینات ایزومتریمک و... می باشد.

2- فاز میانی (از هفته دوم تا هفته ششم): هدف درمان های توانبخشی در این مرحله تقویت عضلات چهارسر ران، همسترینگ و گلوتئال می باشد. این درمان ها باید به مقدار کافی و به طور ایمن انجام شود.

3- فاز پایانی (از هفته ششم تا هفته دوازدهم): هدف فیزیوتراپی و کاردرمانی در این فاز، رسیدن بیمار به سطح عملکردی گذشته خود و انجام فعالیت های روزمره زندگی همچون فعالیت های ورزشی، فعالیت های شغلی، رفتن به خرید و... می باشد.

مدت درمان شکستگی ران پا با پلاتین چقدر است؟

مدت درمان بستگی به عوامل مختلفی دارد.در حالت عادی حدود 3الی 4 ماه

طول درمان شکستگی استخوان فمور چند وقت است؟

درحالت معمول سه الی چهار ماه است.

راه رفتن بعد از شکستگی ران پا باید به چه صورت باشد؟

کاملا باید تحت نظر فیزیوتراپیست باشد.چون ممکن است در غیر اینصورت به جراحیتان اسیب برسد.

عوارض عمل شکستگی فمور چیست؟

عوارض عمل شکستگی ران پا با توجه به متد های جدید جراحی تقریبا صفر است.

زمان راه رفتن بعد از شکستگی ران پا چه موقع است؟

زمان راه رفتن و نوع راه رفتن شما طبق نظر فیزیوتراپیست باید باشد.

علائم شکستگی ران پا چیست؟

علائم ظاهری آن تورم ، درد وحرکت همراه درد شدید می باشد.

مراقبت بعد از شکستگی فمور شامل چه چیزهایی است؟

مراقبت بعد از شکستگی ران پا اگه جراحی شده باشید که مراقبت بعد از زخم جراحی می باشد و انجام خدمات توانبخشی نظیر فیزیوتراپی وکاردرمانی می باشد.

لنگیدن بعد از شکستگی فمور طبیعی است؟

لنگیدن بعد از شکستگی ران پا طبیعی نیست زیرا یا عمل جراحی شما به درستی انجام نشده است و استخوان شما کوتاه شده است (که در روش های جراحی قدیم این روش مرسوم بود)

شکستگی استخوان ران در سالمندان چقدر شایع است؟

باتوجه به احتمال وجود پوکی استخوان در سالمندان احتمال شکستن استخوان ران به دلیل ضربه خوردن و زمین خوردن بیشتر است.