پارکینسون چیست؟

تصویر پارکینسون چیست؟https://clinicmadar.com/

پارکینسون چیست؟

تصویر پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون نوعی بیماری مغزی بوده که بخش کنترل کننده حرکات بدن را تحت تاثیر خود قرار داده و موجب کندی و نهایتا عدم تحرک اندام ها می شود.

بیماری پارکینسون یک بیماری پیشرونده بوده که بخشی از مغز شما را تحت تأثیر قرار می دهد که نحوه حرکت بدن شما را کنترل می کند و ممکن است آنقدر آهسته شروع شود که در ابتدا حتی متوجه آن نشوید. اما با گذشت زمان، اختلالی که با لرزش کوچک در دست شما شروع می شود می تواند بر نحوه راه رفتن، صحبت کردن، خوابیدن و فکر کردن شما تأثیر بگذارد.

در سن 60 سالگی و بالاتر احتمال ابتلا به پارکینسون بیشتر است. همچنین ممکن است زمانی که شما جوان هستید شروع شود، اما به ندرت این مساله در جوانی یش می آید.

هیچ درمانی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد، اما می‌توانید از درمان و حمایت برای کمک به مدیریت علائم استفاده کنید.

پارکینسون دقیقا چهبلای سر مغز می آورد؟

در اعماق مغز شما، ناحیه ای به نام جسم سیاه (substantia nigra) وجود دارد که در عقده های قائده ای (basal ganglia) قرار دارد. برخی از سلول‌های آن دوپامین می‌سازند، ماده‌ای شیمیایی که پیام‌ها را به اطراف مغز شما منتقل می‌کند. هنگامی که نیاز به خاراندن خارش یا لگد زدن به توپ دارید، دوپامین به سرعت پیامی را به سلول عصبی که آن حرکت را کنترل می کند، می رساند.

هنگامی که آن سیستم به خوبی کار می کند، بدن بیمار به آرامی و یکنواخت حرکت می کند. اما وقتی فرد به پارکینسون مبتلاست، سلول‌های جسم سیاه شما شروع به مردن می‌کنند که هیچ جایگزینی برای آنها وجود ندارد، بنابراین سطح دوپامین بدن کاهش می یابد و مغز نمی تواند پیام های زیادی را برای کنترل حرکات نرم بدن ارسال کند.

در اوایل، بیمار هیچ چیز متفاوتی را متوجه نخواهد شد. اما همانطور که سلول های بیشتری می میرند، بیمار به نقطه اوج بیماری پارکینسون می رسد که در آن علائم شروع می شود.

این علائم ممکن است تا زمانی که 80 درصد از سلول ها از بین نروند، بروز نکنند؛ به همین دلیل است که بیمار نمی تواند شروع بیماری خود را متوجه شود.

پارکینسون چگونه بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد؟

علائم آشکار پارکینسون همه به نحوه حرکت بیمار مربوط می شود که عبارتند از:

1- عضلات سفت: این می تواند تقریباً در هر قسمت از بدن بیمار اتفاق بیفتد. پزشکان گاهی اوقات پارکینسون اولیه را با آرتریت اشتباه می گیرند.

2- حرکات آهسته: بیمار ممکن است متوجه شود که حتی کارهای ساده، مانند بستن دکمه های پیراهن، بسیار بیشتر از حد معمول طول می کشد.

3- لرزش: دست ها، بازوها، پاها، لب ها، فک یا زبان بیمار وقتی از آنها استفاده نمی کند می لرزند.

4- مشکلات راه رفتن و تعادل: بیمار ممکن است متوجه شود که هنگام راه رفتن بازوهایش آزادانه تکان نمی‌خورند. یا بیمار نمی‌تواند قدم‌های بلند بردارد.

پارکینسون همچنین می تواند باعث طیف وسیعی از مشکلات شود، از افسردگی گرفته تا مشکلات مثانه. ممکن است مدتی طول بکشد تا حرکات غیر طبیعی شروع شود.

عامل پارکینسون چیست؟

پزشکان دقیقا نمی دانند که چرا تمام آن سلول های مغز شروع به مردن می کنند. آنها فکر می کنند که این ترکیبی از ژن های شما و چیزی در محیط است، اما دلیل آن واضح نیست.

ممکن است فردی تغییری در ژن مرتبط با پارکینسون داشته باشد، اما هرگز به این بیماری مبتلا نشود.

این مساله مانند یک پازل پیچیده است و دانشمندان هنوز در تلاش هستند تا همه قطعات را کنار هم بگذارند.

تست های تشخیصی پارکینسون چیست؟

هیچ آزمایشی برای تشخیص پارکینسون وجود ندارد. بسیاری از تشخیص ها بر اساس علائم و سابقه سلامتی بیمار هستند، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا متوجه بیماری شویم. بخشی از این فرآیند رد کردن سایر شرایطی است که شبیه پارکینسون هستند. پزشک ممکن است دات اسکن (DaT Scan) یا اسکن دوپامین مغز تجویز کند و به کمک این اسکن ناقل های دوپامین مغز را بررسی کند.

از آنجایی که هیچ آزمایش واحدی وجود ندارد، ماهر بودن پزشک برای تشخیص بیماری بسیار اهمیت دارد.

پزشکان از مقیاسی (که به آن مقیاس هوهن و یهر می گویند) استفاده می کنند تا به بیمار بگویند در چه مرحله ای از بیماری هستند. شدت علائم بیمار از 1 تا 5 رتبه بندی می شود، که 5 جدی ترین است.

اطلاع از مرحله بیماری پارکینسون می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری نسبت به اینکه علائم شما مربوط به چه مرحله ایست و با بدتر شدن بیماری چه انتظاری باید از خود داشته باشید. اما به خاطر داشته باشید، برخی از افراد ممکن است تا 20 سال طول بکشد تا از علائم خفیف به علائم جدی تر حرکت کنند و برای برخی دیگر، پیشرفت بیماری بسیار سریعتر است.

درمان پارکینسون چیست؟

تمام درمان ها صرفا برای کنترل کردن علائم پارکینسون می باشند؛ این درمان ها عبارتند از:

1- دارودرمانی

2- فیزیوتراپی

3- کاردرمانی

4- گفتاردرمانی

5- در برخی موارد جراحی

پارکینسون چگونه زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد؟

اکثر افرادی که به پارکینسون مبتلا هستند، طول عمری طبیعی تا تقریباً عادی دارند، اما این بیماری می تواند کیفیت زندگی را تغییر دهد.

برای برخی از افراد، درمان ها علائم را از بین می‌برد و اغلب خفیف هستند. برای دیگران، این بیماری بسیار جدی‌تر است و واقعاً درمان های ممکن را محدود می‌کند.

با پیشرفت بیماری، انجام فعالیت‌های روزمره زندگی مانند بلند شدن از رخت خواب، رانندگی یا رفتن به محل کار سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. حتی نوشتن می تواند کار سختی به نظر برسد. و در مراحل بعدی می تواند باعث زوال عقل شود.

اگرچه پارکینسون می تواند تأثیر زیادی بر زندگی فرد مبتلا داشته باشد، با درمان مناسب و کمک تیم مراقبت های بهداشتی، فرد همچنان می تواند از چیزهایی که دوست دارد لذت ببرید. بسیار مهم است که بیمار برای حمایت روحی با خانواده و دوستان در تماس باشند. یادگیری زندگی با پارکینسون به این معنی است که بیمار مطمئن باشد که حمایت روحی لازم را دریافت می کند.

تست های تشخیصی پارکینسون, عامل پارکینسون, پارکینسون