ام اس چیست؟

تصویر ام اس چیست؟https://clinicmadar.com/

ام اس چیست؟

تصویر ام اس چیست؟

ام اس بیماری ایست که می تواند مغز و نخاع بیمار را تحت تاثیر قرار داده و باعث مشکلات بینایی، تعادل و کنترل عضلات می شود.

ام اس زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به میلین، غلاف اطراف سلول های عصبی شما حمله می کند. بدون این پوسته بیرونی، اعصاب شما آسیب می بینند و باعث ایجاد مشکلات ارتباطی بین مغز و بقیه بدن می شوند.

ام اس یک بیماری مزمن یا طولانی مدت است که می تواند بر مغز، نخاع و اعصاب بینایی چشم تأثیر بگذارد. این می تواند باعث مشکلات بینایی، تعادل، کنترل ماهیچه ها و سایر عملکردهای اساسی بدن شود.

اثرات اغلب برای هر فردی که این بیماری را دارد متفاوت است. برخی از افراد علائم خفیفی دارند و نیازی به درمان ندارند. دیگران در رفت و آمد و انجام کارهای روزانه مشکل خواهند داشت.

نشانه های ام اس

آسیب های ام اس به گونه ای است که مغز شما نمی تواند سیگنال ها را به درستی از طریق بدن شما ارسال کند. اعصاب شما نیز آنطور که باید برای کمک به حرکت و احساس کار نمی کنند. در نتیجه، ممکن است علائمی مانند آنچه که در ادامه ذکر شده است برای شما ایجاد کند:

1- مشکل در راه رفتن
2- احساس خستگی
3- ضعف یا اسپاسم عضلانی
4- تاری یا دوبینی
5- بی حسی و گزگز
6- مشکلات جنسی
7- کنترل ضعیف مثانه یا روده
8- درد
9- افسردگی
10- مشکلات تمرکز و حافظه

در چه سنی افراد ممکن است به ام اس مبتلا می شوند؟

اولین علائم ام اس اغلب بین سنین 20 تا 40 سالگی شروع می شود. اکثر افراد مبتلا به ام اس حملاتی دارند که مرحله عود بیماری نیز نامیده می شود که در این موقعیت وضعیت علائم به طور قابل توجهی شدیدتر می شود و به دنبال آن علائم کمی بهبود می یابند. برای اغلب افراد، این بیماری به مرور زمان بدتر می شود.

در سال‌های اخیر، دانشمندان بسیاری از درمان‌های جدید را یافته‌اند که اغلب می‌توانند به پیشگیری از عود بیماری و کاهش اثرات بیماری کمک کنند.

انواع بیماری ام اس

1- ام اس عود کننده - فروکش کننده (RRMS)

این نوع شایع ترین نوع بیماری ام اس است. حدود 85 درصد از افراد مبتلا به ام اس این تشخیص را دریافت می کنند. بیماران مبتلا به RRMS، علائم بیماری به طور موقت شعله ور می شود به این مرحله عود می گویند.

پس از شعله ور شدن علائم، مرحله بهبودی را پشت سر می گذارید که در این مرحله ممکن است بدون علائم به حالت اولیه بازگردید یا ممکن است پس از عود افزایش ناتوانی داشته باشید (به نام RRMS همراه با بدتر شدن). با این حال، وضعیت شما در طول بهبودی بدتر نمی شود.

2- ام اس اولیه - پیشرونده (PPMS):

حدود 10 درصد از مبتلایان ام اس درگیر این نوع از ام اس هستند؛ سیر این نوع ام اس بدینگونه است که بدون وجود مرحله عود و فروکش، در طول زمان علائم به مرور شدیدتر می شوند.

3- ام اس ثانویه - پیشرونده (SPMS):

درصد کمی از مبتلایان به ام اس درگیر این نوع از بیماری هستند و سیر این بیماری بدینگونه است که ابتدا فرد درگیر نوع ام اس عود کننده - فروکش کننده بوده و سپس بعد از مدت زمانی بیماری به نوع ام اس اولیه - پیشرونده تبدیل می شود.

اولین نشانه های ام اس چیست؟

علائم ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد. و با پیشرفت یا بدتر شدن وضعیت، ممکن است علائم جدیدی مشاهده کنید. اولین علائم ام اس معمولاً شامل تغییرات بینایی است. این همچنین به عنوان التهاب اعصاب بینایی شناخته می شود. مسائل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1- از دست دادن کامل یا جزئی بینایی. این معمولا در یک چشم اتفاق می افتد.
2- درد هنگام حرکت دادن چشم
3- تاری دید
4- دوبینی

سایر علائم اولیه رایج که ممکن است داشته باشید عبارتند از:

1- بی حسی و گزگز
2- خستگی
3- از دست دادن تعادل
4- سرگیجه
5- سفتی اندام ها
6- اسپاسم
7- لرزش
8- درد
9- مشکلات مثانه
10- ناراحتی روده
11- مشکل در فکر کردن
12- مشکلات حافظه

چه چیز باعث ایجاد ام اس می شود؟

پزشکان به طور قطعی نمی دانند که چه چیز باعث ام اس می شود، اما عوامل زیادی وجود دارد که به نظر می رسد احتمالا شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند. افرادی که دارای ژن های خاصی هستند ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به ام اس داشته باشند. سیگار کشیدن نیز ممکن است این خطر را افزایش دهد.

برخی از افراد ممکن است پس از ابتلا به یک عفونت ویروسی - مانند ویروس اپشتین-بار ( Epstein-Barr) و یا ویروس هرپس انسانی 6 به ام اس مبتلا شوند که باعث می شود سیستم ایمنی آنها به طور طبیعی کار نکند. عفونت ها ممکن است موجب شروع بیماری یا عود شود. دانشمندان در حال بررسی ارتباط بین ویروس ها و ام اس هستند، اما هنوز به نتایج قابل استنادی دست نیافته اند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که ویتامین D، که می توانید از نور خورشید دریافت کنید، ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و از شما در برابر ام اس محافظت کند. به نظر می رسد برخی از افرادی که شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند و به مناطق آفتابی تر نقل مکان می کنند، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهند.

تشخیص ام اس

تشخیص ام اس می تواند دشوار باشد زیرا علائم آن می تواند مانند بسیاری از اختلالات عصبی دیگر باشد. اگر پزشک فکر می‌کند که شما به ام اس مبتلا هستید دارید، شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع می دهد. متخصص مغز و اعصاب از شما در مورد سابقه پزشکی شما می پرسند و شما را برای علائم کلیدی آسیب عصبی در مغز، نخاع و اعصاب بینایی بررسی می کنند.

هیچ آزمایش واحدی وجود ندارد که ثابت کند شما مبتلا به ام اس هستید. پزشک شما از چند نوع مختلف برای بررسی شما استفاده می کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1- تست‌های پتانسیل برانگیخته، که سیگنال‌های الکتریکی تولید شده توسط سیستم عصبی شما را در پاسخ به محرک‌ها ثبت می‌کنند.
2- آزمایش خون برای رد بیماری هایی که علائم مشابهی مانند بیماری لایم و HIV ایجاد می کنند.
3- تعادل، هماهنگی، بینایی و سایر عملکردهای شما را بررسی می کند تا ببینید اعصاب شما چقدر خوب کار می کنند.
4- MRI مغز و نخاع برای بررسی دقیق ساختار مغز و نخاع
5- تجزیه و تحلیل مایعی که از مغز و نخاع شما محافظت میکند که مایع مغزی نخاعی (CSF)  نام دارد. افراد مبتلا به ام اس معمولا پروتئین های خاصی در مایع مغزی - نخاعی خود دارند.
6- OCT (توموگرافی انسجام نوری) برای تشخیص تغییرات در شبکیه استفاده می شود که می تواند آتروفی مغز را تشخیص دهد.

درمان ام اس

هیچ درمانی برای ام اس وجود ندارد، اما تعدادی از درمان ها می توانند احساس شما را بهبود بخشند و بدن شما را به خوبی کار کنند.

پزشک شما همچنین می‌تواند داروهایی تجویز کند که ممکن است روند بیماری را کاهش دهد، از حملات پیشگیری یا درمان کند، علائم شما را کاهش دهد یا به شما کمک کند استرس ناشی از این بیماری را مدیریت کنید.

داروهایی که ممکن است ام اس شما را کند کنند یا به آسیب عصبی کمک کنند عبارتند از:

1- آلمتوزومب (Lemtrada)
2- بتا اینترفرون (آونکس، بتاسرون و ربیف)
3- کلادریبین
4- فامپریدین
5- دی متیل فومارات
6- ویومریتی دیموکسیمل فومارات
7- فینگولیمود
8- گلاتیرامر استات
9- میتوکسانترون
10- ناتالیزومب
11- اوکرلیزوماب
12-اوفاتوموماب
13- پونوری پومسیمود
14- سیپونیمود
15- تری‌فلونوماید
16- BriumvI

استفاده از این داروها بدون تجویز پزشک ممنوع بوده و نام بردن این داروها صرفا جهت افزایش اطلاعات عمومی می باشد.

ممکن است پزشک به شما استروئید بدهد تا حملات ام اس کوتاه‌تر و شدیدتر شود. همچنین می‌توانید داروهای دیگری مانند شل‌کننده‌های عضلانی، آرام‌بخش‌ها یا سم بوتولینوم (بوتاکس) را برای کاهش اسپاسم عضلانی و درمان برخی از علائم دیگر امتحان کنید.

یک فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی را به شما آموزش دهد که قدرت و تعادل شما را حفظ کرده و به شما در مدیریت خستگی و درد بدنی کمک می کند. یک کاردرمانگر می تواند راه های جدیدی را برای انجام فعالیت های روزمره زندگی را به شما آموزش دهد تا انجام اعمال روزانه و مراقبت از خود را آسان تر کند. اگر در دور زدن مشکل دارید، عصا، واکر یا بریس تجویز شده توست متخصص ارتز و پروتز می تواند به شما کمک کند راحت تر راه بروید.

در کنار درمان، می توانید کارهای دیگری را برای کاهش علائم ام اس انجام دهید. به طور منظم ورزش کنید و از گرمای بیش از حد برای افزایش انرژی خودداری کنید. از پزشک خود در مورد امتحان یوگا برای کاهش خستگی یا استرس سوال کنید. مراقب سلامت عاطفی خود نیز باشید. برای هر استرس یا اضطرابی که ممکن است احساس کنید، خوب است از خانواده، دوستان یا یک مشاور کمک بخواهید. گروه های پشتیبانی همچنین مکان های بسیار خوبی برای ارتباط با سایر افراد مبتلا به ام اس هستند.

مشکلات جانبی ام اس

اگر مبتلا به ام اس هستید، ممکن است با هر یک از این عوارض مقابله کنید:

1- صرع
2- سفتی عضلات
3- فلج شدن (معمولا در پاها)
4- تغییرات ذهنی مانند فراموشی یا نوسانات خلقی
5- کندی یا کاهش تحرک
6- سرگیجه
7- مشکل در بلع
8- لرزش
9- عفونت های دستگاه ادراری
10- یبوست

ادامه زندگی همراه با ام اس

کارهایی که در ادامه ذکر شده اند برای کاهش علائم ام اس مفید هستند:

1- خواب را در اولویت قرار دهید: مطمئن شوید که خواب باکیفیت و کافی دارید. (برای حفظ بهداشت خواب، زمان خواب و بیداری را ثابت نگه دارید.) اگر درگیر اختلالات خواب هستید، با پزشک خود در مورد درمان آن صحبت کنید.

2- تغذیه مناسب: تغذیه نقش مهمی در سلامتی دارد، بنابراین داشتن یک رژیم غذایی متعادل می تواند به شما کمک کند بهترین احساس را داشته باشید. به جای غلات تصفیه شده غلات کامل بخورید. از مصرف غذاهای فرآوری شده و حاوی شکر خودداری کنید. میوه و سبزیجات را به طور فراوان مصرف کنید.

3- به طور منظم تمرین کنید: فعالیت منظم ممکن است قدرت، تعادل و هماهنگی شما را افزایش دهد.

4- بدن خود را خنگ نگه دارید: اگر دمای بدن شما بالاتر باشد علائم می توانند بدتر شوند. از گرما دوری کنید یا لباس هایی بپوشید که به شما کمک می کند خنک بمانید.

5- مدیریت استرس: استرس می تواند عود و پیشرفت علائم ام اس را تحریک کند، بنابراین راهی برای کاهش استرس پیدا کنید که برای شما اثرگذار باشد. یوگا، مدیتیشن یا ماساژ ممکن است کمک کننده باشد.

6- از سیگار کشیدن خودداری کنید: استعمال دخانیات با طیف گسترده ای از بیماری ها مرتبط است. سیگار کشیدن همچنین می تواند رشد علائم ام اس را سریعتر کند.

7- مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید: به طور منظم به پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید تا علائم را بررسی کنید. اطلاعاتی در مورد درمان های جدید و آینده بخواهید.

8- محیط خود را متناسب با مهارت خود تطبیق دهید: برای تطبیق با ام اس، هر گونه اصلاحات مورد نیاز را در محل زندگی خود انجام دهید. این ممکن است به معنای اضافه کردن میله های دستگیره در قسمت های مختلف منزل و ... مشابه باشد.

9- برای تغییرات احتمالی آماده باشید: ام اس ممکن است میزان عملکرد شما را دستخوش تغییرات کند (حتی می تواند شما را از کاملا از کار باز دارد). در نتیجه ممکن است درآمد کمتری داشته باشید (یا اصلا نتوانید درآمد کسب کنید). در یک مطالعه، افراد مبتلا به ام اس که وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین تری داشتند، سریعتر از کار افتادند.

پیش آگهی های ام اس

از آنجایی که هیچ درمانی برای ام اس وجود ندارد، تمرکز پزشکان بر روی علامت درمانیست. در طول 20 سال گذشته، درمان های جدید کیفیت زندگی مبتلایان به این بیماری را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. این درمان‌ها نه تنها به علائم کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند پیشرفت ام اس را نیز کندتر کنند.

حدود نیمی از مبتلایان به ام اس تا 15 سال پس از تشخیص همچنان می توانند به تنهایی راه بروند. بقیه به ویلچر یا وسایل کمکی دیگر نیاز دارند. میانگین زمان ناتوانی جدی مانند بستری شدن در رختخواب حدود 30 سال است.

اکثر افراد مبتلا به ام اس امید به زندگی نزدیک به نرمال دارند. اگرچه در برخی موارد جدی، افراد مبتلا به ام اس می توانند زودتر به دلیل ذات الریه یا سایر عفونت های مرتبط با بیماری خود، جان خود را از دست بدهند. به طور کلی، امید به زندگی یک فرد مبتلا به ام اس تنها حدود 5 درصد کمتر از یک فرد بالغ سالم است.

به طور کلی، علائم و ناتوانی‌ها در 5 سال اول پس از تشخیص ام اس بدتر نمی‌شوند. با این حال، دشوار است که بدانیم بیماری در هر مورد خاص چه مسیری را طی خواهد کرد.

نظارت دقیق و مداوم و درمان ام اس با تیم پزشکی بهترین راه برای جلوگیری از علائم و کند کردن پیشرفت بیماری است.

ms, ms چیست؟, آسیب های ام اس, ام اس, ام اس اولیه - پیشرونده, ام اس ثانویه - پیشرونده, ام اس عود کننده- فروکش کننده, ام اس چیست, ام اس چیست؟, اولین نشانه های ام اس, بیماری ms, بیماری ام اس, بیماری های تعادلی, بیماری های مغز, تشخیص ام اس, مشکلات جانبی ام اس, مغز, نشانه های ام اس, چه چیز باعث ایجاد ام اس می شود؟