سکته مغزی چیست؟

تصویر سکته مغزی چیست؟https://clinicmadar.com/

سکته مغزی چیست؟

تصویر سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی یکی از بیماری های مغزیست که به دنبال نقص گردش خون در مغز اتفاق می افتد و موجب اختلال در حرکت، گفتار، بلع، شناخت و ... می شود.

دانستن علائم سکته مغزی اولین قدم در پیشگیری از سکته است. سکته مغزی که گاهی اوقات "حمله مغزی" نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که جریان خون در ناحیه ای از مغز قطع شود. سلول های مغز که از اکسیژن و گلوکز مورد نیاز برای زنده ماندن محروم هستند، می میرند. اگر سکته مغزی زود تشخیص داده نشود، آسیب دائمی مغز یا مرگ می تواند منجر شود.

سکته مغزی چگونه رخ می دهد؟

دو نوع سکته مغزی وجود دارد.

1- سکته مغزی ایسکمیک: که شبیه به حمله قلبی است، با این تفاوت که در رگ های خونی مغز رخ می دهد. لخته‌ها می‌توانند در رگ‌های خونی مغز، در رگ‌های خونی منتهی به مغز یا حتی در رگ‌های خونی در سایر نقاط بدن ایجاد شوند و سپس به مغز بروند. این لخته ها جریان خون به سلول های مغز را مسدود می کنند. سکته مغزی ایسکمیک همچنین زمانی رخ می دهد که پلاک بیش از حد (رسوبات چربی و کلسترول) رگ های خونی مغز را مسدود کند. حدود 80 درصد از سکته های مغزی ایسکمیک هستند.
2- سکته مغزی هموراژیک: زمانی رخ می دهد که یک رگ خونی در مغز بشکند یا پاره شود. در نتیجه خون به بافت مغز نفوذ می کند و باعث آسیب به سلول های مغز می شود. شایع ترین علل سکته مغزی هموراژیک فشار خون بالا و آنوریسم مغزی است. آنوریسم به معنی ضعف یا نازکی در دیواره رگ خونی است.

نشانه های سکته مغزی چیست؟

شایع ترین علائم سکته مغزی عبارتند از:

1- ضعف یا بی حسی صورت، بازو یا پا در یک طرف بدن
2- از دست دادن بینایی یا تیرگی (مثل وجود یک پرده مقابل چشم) در یک یا هر دو چشم
3- از دست دادن گفتار، مشکل در صحبت کردن، یا درک آنچه دیگران می گویند
4- سردرد ناگهانی و شدید بدون علت شناخته شده
5- از دست دادن تعادل یا راه رفتن ناپایدار که معمولاً با علائم دیگری همراه است

اگر نشانه های سکته مغزی را در خود و یا دیگری مشاهده کردم چکار کنم؟

اگر شما یا شخصی که می شناسید علائم سکته مغزی را دارید، فوراً با 115 تماس بگیرید. سکته مغزی یک اورژانس پزشکی است. درمان فوری می تواند جان شما را نجات دهد یا شانس شما را برای بهبودی کامل افزایش دهد.

چگونه می توان از سکته مغزی جلوگیری کرد؟

تا 50 درصد از سکته های مغزی قابل پیشگیری هستند. بسیاری از عوامل خطر را می توان قبل از ایجاد مشکل کنترل کرد.

الف) عوامل خطر قابل کنترل برای سکته:

1- فشار خون بالا
2- فیبریلاسیون دهلیزی
3- دیابت کنترل نشده
4- کلسترول بالا
5- سیگار کشیدن
6- مصرف بیش از حد الکل
7- چاقی
8- بیماری کاروتید یا عروق کرونر

ب) عوامل خطر غیر قابل کنترل برای سکته:

1- سن (بیش از 65)
2- جنسیت (مردان بیشتر سکته می کنند، اما زنان سکته های مرگبارتری دارند)
3- نژاد
4- سابقه خانوادگی سکته مغزی

پزشک می تواند خطر سکته مغزی شما را ارزیابی کند و به شما در کنترل عوامل خطر کمک کند. گاهی اوقات، افراد قبل از وقوع سکته مغزی با علائم هشدار دهنده مواجه می شوند.

این حملات ایسکمیک گذرا (که TIA یا "سکته کوچک" نیز نامیده می شود) نامیده می شوند و دوره های کوتاه و مختصری از علائم سکته مغزی ذکر شده در بالا هستند. برخی از افراد هیچ علامتی ندارند که به آنها قبل از سکته هشدار می دهد یا علائم آنقدر خفیف هستند که قابل توجه نیستند. معاینات منظم در تشخیص مشکلات قبل از جدی شدن مهم هستند. هرگونه علائم یا عوامل خطر را به پزشک خود گزارش دهید.

آنوریسم, آنوریسم مغزی, حمله مغزی, سکته مغزی, سکته مغزی ایسکمیک, سکته مغزی هموراژیک, فشار خون بالا, نشانه های سکته مغزی