مراحل بیماری پارکینسون | کلینیک مادر

تصویر مراحل بیماری پارکینسون | کلینیک مادرhttps://clinicmadar.com/

مراحل بیماری پارکینسون | کلینیک مادر

تصویر مراحل بیماری پارکینسون | کلینیک مادر

بیماری پارکینسون یکی از بیماری های پیشرونده مغزی بوده که مرحله به مرحله علائم آن در بیمار شدیدتر می شود. از آنجایی که برای این بیماری درمان قطعی کشف نشده است...

مبتلایان پارکینسون به طور معمول نگران این مساله هستند که نهایتا چه اتفاقی برایشان ممکن است بیفتد؟ تشخیص این مساله بسیار دشوار است چرا که روند رشد بیماری پارکینسون به طور خطی حرکت نمیکند و کاملا غیر قابل پیش بینیست. اما از کیفیت مشکلات ناشی از بیماری پارکینسون می توان تشخیص داد که پارکینسون در چه مرحله ای قرار دارد.

چه عاملی پیش بینی پارکینسون را دشوار می کند؟

پارکینسون با دو دسته اصلی از علائم احتمالی همراه است. یکی بر توانایی های بیمار برای حرکت کردن تأثیر می گذارد که منجر به مشکلات حرکتی مانند لرزش و سفت شدن عضلات و... می شود. دسته دیگر علائم، علائم غیرحرکتی مانند درد، از دست دادن بویایی و زوال عقل دارد.

بیمار ممکن است همه علائم را نداشته باشد. و قطعا نمی تواند پیش بینی کند که این علائم چقدر شدیدتر خواهند شد یا با چه سرعتی پیشرفت خواهند کرد. یک فرد ممکن است لرزش خفیف اما زوال عقل شدید داشته باشد. دیگری ممکن است لرزش شدید داشته باشد اما مشکلی در تفکر یا حافظه نداشته باشد. و شخص دیگری ممکن است علائم شدید در همه جنبه ها داشته باشد.

علاوه بر این، داروهای پارکینسون، برای برخی افراد بهتر از دیگران اثر می گذارد. این موارد منجر به بیماری می شود که پیش بینی پارکینسون بسیار سخت باشد.

توقع متخصصین از پارکینسون

پارکینسون از یک الگوی گسترده پیروی می کند؛ برای افراد مختلف با سرعت‌های متفاوتی پیشرفت می‌کند؛ اما به طور معمول تغییرات به آرامی اتفاق می‌افتند. علائم معمولاً با گذشت زمان بدتر می شوند و احتمالاً علائم جدیدی در طول مسیر بیماری ظاهر می شوند.

پارکینسون اغلب روی طول عمر بیمار اثر نمی گذارد. اما می تواند کیفیت زندگی بیمار را تا حد زیادی کاهش دهد. پس از گذشت حدود 10 سال از پارکینسون، اکثر افراد حداقل یک مشکل اساسی مانند زوال عقل یا ناتوانی جسمی خواهند داشت.

نشانه های حرکتی پارکینسون

علائم حرکتی پارکینسون بر اساس مرحله بیماری تقسیم بندی می شوند و این سه مرحله عبارتند از: مرحله خفیف، مرحله میانی و مرحله شدید. هر مرحله می تواند علائم خاکستری زیادی داشته باشد. به عنوان مثال لرزش در بازوی راست شما ممکن است خفیف باشد، اما اگر راست دست باشید و این لرزش هنگام نوشتن شدیدتر شود باشد، می تواند کیفیت زندگی شما را بسیار کم کند.

مرحله خفیف پارکینسون: در این مرحله علائم آزاردهنده هستند، اما معمولاً مانع انجام فعالیت های روزمره زندگی نمی شوند و البته به طور معمول داروها برای کنترل آنها خوب عمل می کنند. مبتلایان پارکینسون در این مرحله ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

1-هنگام راه رفتن بازوهای بیمار به راحتی حرکت نمیکنند (مانند آدم آهنی حرکت میکنند)
2- بیمار برای نشان دادن عواطف خود نمیتواند حالت صورت خود را تغییر دهد
3- پاهای بیمار سنگین تر می شوند
4- بدن حالت خمیدگی به خود می گیرد.
5- دست خط ریزتر می شد.
6- دست ها و پاهای بیمار سفت می شوند
7- علائم ممکن است فقط در یک طرف بدن ظاهر شوند.

مرحله متوسط پارکینسون:  بیمار معمولا در عرض 3 تا 7 سال، تغییرات بیشتری را مشاهده خواهد کرد. در اوایل بیماری، ممکن است با کارهایی مانند بستن دکمه های پیراهن کمی مشکل داشته باشد. در این مرحله ممکن است اصلا نتواند این کار را انجام دهد. همچنین بیمار ممکن است احساس کند که داروها با دوزهای مصرفی کنونی اثر نمی کنند. مبتلایان پارکینسون در این مرحله ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

1- تغییرات در نحوه صحبت کردن بیمار
2- عدم توانایی در شروع حرکت، انگار که بدن بیمار کاملا یخ زده است.
3- مشکل در بلع
4- افتادن های پی در پی
5- مشکل در تعادل و هماهنگی اندام ها
6- حرکات آهسته تر
7- قدم های کوچک و به هم ریخته (راه رفتن شبیه به پنگوئن)

مرحله پیشرفته پارکینسون: برخی از مبتلایان این مرحله را تجربه نمی کنند و در مرحله قبلی تا آخر عمر می مانند. این مرحله زمانی اتفاق می افتد که داروها به اندازه کافی موثر نیستند و ناتوانی های جدی ایجاد می شود. مبتلایان پارکینسون در این مرحله ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

1- همیشه مجبور به ماندن در تخت یا ویلچر هستند
2- نمی توانی به تنهایی زندگی کنند
3- در ناحیه گردن، پشت و باسن خود مشکلات شدیدی دارند
4- رای کارهای روزانه کاملا وابسته هستند

علائم غیر حرکتی پارکینسون

تقریباً همه مبتلایان پارکینسون حداقل یکی از این مشکلات را دارند. وقتی بیماری شدید باشد، احتمال ایجاد مشکلات حرکتی ناتوان کننده که موجب انتقال بیمار به خانه سالمندان شود، بسیار بالاست. این علائم تقریباً در هر مرحله از بیماری ممکن است ظاهر شوند که عبارتند از:

1- یبوست
2- افسردگی
3- از دست دادن حس بویایی
4- افت فشار خون هنگام ایستادن
5- درد
6- اختلالات خواب
7- اختلال در کنترل ادرار و مدفوع

8- عفونت های مختلف: به خصوص عفونت های گوارشی و ریوی، که بسیاری از بیماران بر اثر این مشکل جان خود را از دست میدهند

9- زخم بستر

10- روان پریشی: این وضعیت جدی و خطرناک بوده که بیمار چیزهایی را می شنود و افرادی را میبیند و با آنها ارتباط می گیرد که در واقع وجود ندارند!

11- زوال عقل: عدم توانایی درست فکر کردن، به یاد آوردن، استدلال کردن

تشخیص پارکینسون, علائم حرکتی پارکینسون, علائم غیر حرکتی پارکینسون, مراحل بیماری پارکینسون, مراحل پارکینسون, مرحله خفیف پارکینسون, مرحله متوسط پارکینسون, مرحله پیشرفته پارکینسون, نشانه های حرکتی پارکینسون, پارکینسون