علائم پارکینسون - کلینیک مادر

تصویر علائم پارکینسون - کلینیک مادرhttps://clinicmadar.com/

علائم پارکینسون - کلینیک مادر

تصویر علائم پارکینسون - کلینیک مادر

پارکینسون یکی از بیماری های پیشرونده مغزی بوده که قسمت هایی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد که مرتبط با هماهنگی عضلانی و حرکتی می باشد.

پارکینسون از آن دسته بیماری هاییست که به طور ناگهانی متوجه آن نمی شویم. علائم اولیه پارکینسون می تواند خفیف باشد؛ فرد ممکن است احساس خستگی یا ناراحتی داشته باشد. ممکن است متوجه لرزش خفیف دست ها یا سایر اعضای بدن خود شود و یا ایستادن برای فرد مشکل باشد. ممکن است گفتار فرد مبتلا به پارکینسون نامفهوم شود، یا دست خط او تغییر کند و ریزتر بنویسد. فرد مبتلا به پارکینسون ممکن است یک مکالمه یا یک فکر را فراموش کند و همچنین احساس افسردگی یا اضطراب کند. ممکن است مشکلات خواب مانند اختلال خواب حرکت سریع چشم (REM) داشته باشد. بیشتر رویاها در خواب REM اتفاق می افتد.

معمولاً دوستان و خانواده فرد مبتلا قبل از اینکه خود فرد متوجه تغییرات خود شود، تغییرات را می بینند. ممکن است آنها راحت تر متوجه لرزش، حرکات سفت یا پوکر فیس بودن فرد مبتلا به پارکینسون شوند.

همانطور که علائم شما فرد مبتلا تشدید می شود، ممکن است در فعالیت های روزمره نیز دچار مشکلات شود. اما اکثر افراد مبتلا به پارکینسون می توانند این بیماری را به کمک داروها، فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی کنترل کنند.

علائم رایج پارکینسون

1- عضلات سفت: اکثر افراد مبتلا به پارکینسون دارای سفتی عضلانی هستند که حرکت بخشی از بدن یا کل بدن را سخت می کند. این به این دلیل است که عضلات شما نمی توانند ریلکس و رها شوند که این وضعیت ممکن است باعث ایجاد درد های عضلانی شود.

2- لرزش: لرزش کنترل نشده معمولاً در دست ها و بازوها شروع می شود، اما ممکن است در فک یا در پاها نیز ایجاد شود. افراد مبتلا متوجه کشیده شدن انگشت شست و سبابه خود به یکدیگر می شوند، این لرزش معمولا دایره ای شکل بوده و در زمان استراحت و یا زمان های پر استرس تشدید می شود.

در ابتدای شروع علائم پارکینسون، به طور معمول لرزش فقط یک طرف بدن یا یک اندام را تحت تأثیر قرار می دهد. با گذشت زمان، لرزش ممکن است به سایر قسمت‌های بدن مبتلا نیز سرایت کند، اگرچه همه مبتلایان پارکینسون دچار لرزش نمی‌شوند.

3- حرکات آهسته: به مرور زمان اعمالی مانند راه رفتن، بلند شدن از رختخواب و حتی صحبت کردن سخت تر و کندتر می شوند. پزشکان به این برادی‌کینزی می‌گویند. این به این دلیل اتفاق می افتد که سیگنال های مغز به سوی قسمت های خاصی از بدن کند می شود. برادی‌کینزی می‌تواند به صورت مبتلا ظاهری پوکر فیس و ماسک‌ مانند بدهد.

4- تغییرات در راه رفتن: یکی از علائم اولیه رایج این است که هنگام راه رفتن بازو یا بازوهای بیمار به طور طبیعی حرکت نمی کنند. قدم های مبتلا ممکن است کوتاه و ناهماهنگ شوند. مبتلایان ممکن است با راه رفتن در گوشه ها مشکل داشته باشند یا احساس کنید که پاهایشان به زمین چسبیده است.

نشانه های دیگر پارکینسون

پارکینسون یک اختلال پیشرونده است، به این معنی که علائم بیماری با گذشت زمان جدی تر و شدیدتر می شوند. این شرایط می تواند بر حرکات بیمار و همچنین بر مواردی مانند بینایی، خواب و سلامت روان بیمار تأثیر منفی بگذارد. یک فرد مبتلا به پارکینسون می تواند علائم متفاوتی را در زمان های مختلف نسبت به فرد دیگری با همان بیماری داشته باشد. آنها عبارتند از:

1- مشکل در تعادل
2- خم شدن به جلو یا عقب که می تواند باعث زمین خوردن شود
3- حالت خمیده، با سر خمیده و شانه های افتاده
4- تکان دادن سر
5- مشکلات حافظه
6- مشکل در دفع ادرار و مدفوع
7- خستگی همیشگی
8- جاری بودن آب دهان
9- مشکلات پوستی، مانند شوره سر
10- مشکل در بلع و جویدن
11- مشکل در نعوظ یا ارگاسم
12- سبکی سر یا غش هنگام ایستادن
13- ترس و اضطراب
14- گیجی
15- زوال عقل یا مشکل در تفکر و استدلال
16- از دست دادن بویایی
17- عرق کردن زیاد

داشتن این علائم همیشه به معنای ابتلا به پارکینسون نیست. ممکن است عامل دیگری باشد. در صورت مشاهده تغییرات مشکوک در خود به پزشک مراجعه کنید. اگر ممکن است پارکینسون داشته باشید، کار با یک مشورت گرفتن از یک متخصصبیماری های مغز و اعصاب می تواند مفید باشد.

اختلال خواب حرکت سریع چشم, بیماری های مغز, علائم اولیه پارکینسون, علائم رایج پارکینسون, نشانه های پارکینسون, پارکینسون