علائم سکته مغزی - کلینیک مادر

تصویر علائم سکته مغزی - کلینیک مادرhttps://clinicmadar.com/

علائم سکته مغزی - کلینیک مادر

تصویر علائم سکته مغزی - کلینیک مادر

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خونرسانی به مغز مختل شده باشد و با این اختلال خونرسانی، به سلول های مغز اکسیژن و قند کافی نرسیده و سپس این سلول ها از بین می روند.

هنگام سکته مغزی، مغز شما خون مورد نیاز خود را دریافت نمی کند؛ بنابراین برای کاهش احتمال آسیب مغزی، ناتوانی یا حتی مرگ، فوراً به درمان نیاز دارید.

از تست FAST برای بررسی شایع ترین علائم سکته مغزی در خود یا شخص دیگری استفاده کنید.

1- صورت (Face): لبخند بزنید و ببینید که آیا یک طرف صورت افتاده است یا خیر.

2- بازو (Arms): هر دو دست را بالا ببرید. آیا یک دست پایین می آید؟

3- گفتار (Speech): یک عبارت کوتاه بگویید و گفتار نامفهوم یا عجیب را بررسی کنید.

4- زمان (Time): اگر پاسخ هر یک از اینها مثبت است، فوراً با 115 تماس بگیرید و زمان شروع علائم را یادداشت کنید.

در درمان سکته مغزی زمان بسیار مهم است. تماس با پزشک یا رانندگی به سمت بیمارستان باعث اتلاف وقت می شود. کارکنان آمبولانس می توانند وضعیت فرد مشکوک را زودتر قضاوت کنند و این موضوع احتمال دریافت درمان مورد نیاز در اسرع وقت را افزایش می دهد.

بسته به نوع سکته مغزی، پزشکان ممکن است به شما داروهای قوی ضد لخته خون بدهند. زمانی که این دارو را در عرض 3 ساعت پس از شروع علائم دریافت کنید، درمان بهترین نتیجه را دارد. اگر سکته مغزی ناشی از ترکیدن رگ خونی باشد، پزشکان سعی خواهند کرد تا در اسرع وقت خونریزی را متوقف کنند.

علائم هشدار دهنده سکته مغزی

گاهی اوقات سکته مغزی به تدریج اتفاق می افتد، اما فرد احتمالاً یک یا چند علامت ناگهانی مانند موارد زیر را داشته باشد:

1- ضعف یا بی حسی ناگهانی در یک طرف صورت یا در یک دست یا پا
2- از دست دادن قدرت بینایی، هماهنگی بدن، عدم درک حس ها، اختلال در گفتار یا مشکل در درک گفتار. این علائم ممکن است با گذشت زمان بدتر شوند.
3- تاری دید ناگهانی، به ویژه در یک چشم
4- از دست دادن ناگهانی تعادل، گاهی همراه با استفراغ، حالت تهوع، تب، سکسکه یا مشکل در بلع
5- سردرد ناگهانی و شدید بدون علت دیگر و به دنبال آن به سرعت از حال می رود
6- غش کردن
7- سرگیجه یا زمین خوردن ناگهانی بدون علت مشخص

اگر این علائم را دارید، حتی اگر مطمئن نیستید که دچار سکته مغزی شده اید، با 115 تماس بگیرید.

آمادگی در برابر سکته مغزی

هر سال حدود 550000 نفر در ایران دچار سکته مغزی می شوند. سکته مغزی می توانند در هر زمان برای هر کسی اتفاق بیفتند. برنامه ریزی برای شرایط اضطراری می تواند تفاوت زیادی در درمان سکته مغزی ایجاد کند.

علائم هشدار دهنده سکته مغزی را بیاموزید و به خانواده و دوستان خود نیز اطلاع دهید.
اگر مشکلات خاص پزشکی دارید، از یک دستبند پزشکی یا هر چیز دیگری استفاده کنید که در آن، آلرژی ها و هر دارویی را که مصرف می کنید، نوشته باشد.
به فرزندان خود تست FAST را بیاموزید، بعلاوه اینکه چگونه با 115 تماس بگیرند، آدرس خود را بدهند و آنچه را که در حال رخ دادن است توضیح  بدهند.

تست FAST, سکته مغزی, سکته مغزی ایسکمیک, سکته مغزی هموراژیک, علائم سکته مغزی, علائم هشدار دهنده سکته مغزی, نشانه های سکته مغزی