انواع سکته مغزی - کلینیک مادر

تصویر انواع سکته مغزی - کلینیک مادرhttps://clinicmadar.com/

انواع سکته مغزی - کلینیک مادر

تصویر انواع سکته مغزی - کلینیک مادر

سکته مغزی یکی از انواع بیماری های مغزی بوده که ناشی از اختلال خونرسانی به بافت های مغز می باشد. سکته مغزی نیز مانند سایر بیماری های دیگر دارای انواع مختلفی است.

انواع سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی جزو فوریت های پزشکی می باشند و عامل آن توقف یا اختلال جریان خون به مغز است. پنج نوع سکته مغزی عبارتند از:

1- سکته مغزی ایسکمیک

2- سکته هموراژیک

3- حمله ایسکمیک گذرا (سکته مغزی ناقص)

4- سکته ساقه مغزی

5- سکته کریپتوژنیک (سکته مغزی با علت ناشناخته)

نشانه های وقوع سکته مغزی

کلمه F-A-S-T را در نظر بگیرید، این کلمه به شما کمک کند علائم وقوع سکته مغزی را تشخیص دهید و بدانید چه زمانی باید برای خود یا شخص دیگری با 115 تماس بگیرید:

1- افتادگی صورت (F): یک طرف صورت افتاده یا بی حس می شود. لبخند فرد ناهموار یا کج است.

2- ضعف بازو (A): یک دست ضعیف یا بی حس است. وقتی فرد می‌خواهد هر دو دست را بالا ببرد، یکی از بازوها پایین می افتد.

3- دشواری گفتار (S): گفتار نامفهوم است. فرد قادر به صحبت کردن نیست یا درک صحبت های او سخت است.

4- زمان تماس با 115 (T): اگر هر یک از این علائم را در خود یا فرد دیگری مشاهده کردید، حتی اگر از بین هم رفتند، با 115 تماس بگیرید و بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید.

سکته مغزی ایسکمیک

سکته مغزی ایسکمیک زمانی اتفاق می‌افتد که رگ خونی ای که به مغز خون می‌دهد توسط یک لخته خون مسدود شود. اکثر سکته ها از این نوع هستند.

علائم سکته مغزی ایسکمیک: علائم سکته مغزی ایسکیمیک بستگی به بخش آسیب دیده مغز دارد. این علائم می توانند شامل موارد زیر باشند:

1- بی حسی یا ضعف ناگهانی صورت، بازو یا پا، اغلب در یک طرف بدن
2- گیجی
3- اختلال در صحبت کردن یا درک صحبت دیگران
4- سرگیجه، از دست دادن تعادل یا هماهنگی، یا اختلال در راه رفتن
5- از دست دادن بینایی یا دوبینی

علل سکته مغزی ایسکمیک: یک ماده چرب به نام پلاک در شریان (سرخرگ) های فرد ایجاد می شود و آنها را باریک می کند. این فرآیند آترواسکلروز نامیده می شود و جریان خون را کند می کند. هنگامی که ای پلاک می شکند و سلول های زیادی به این اتفاق واکنش طبیعی نشان می دهند (فرآیند ایجاد لخته خونی شروع می شود) و باعث ایجاد لخته می شوند و جریان خون را مسدود می کنند.

علاوه بر آترواسکلروز، موارد دیگری که می توانند شانس ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک را افزایش دهند عبارتند از:

1- فیبریلاسیون دهلیزی
2- حمله قلبی
3- بیماری دریچه های قلبی
4- آسیب عروق خونی گردنی
5- اختلالات لخته شدن خون

انواع سکته مغزی ایسکمیک: سکته مغزی ایسکمیک دارای دو نوع اصلی است:

1- سکته های ترومبوتیک: که در اثر لخته خونی در شریان های خونرسان به مغز ایجاد می شوند که به آن سکته آترواسکلروتیک نیز می گویند.

2- سکته های آمبولیک: زمانی اتفاق می‌افتند که لخته در قسمت دیگری از بدن فرد تشکیل شده و از طریق عروق خونی به مغز فرد رفته، سپس آنجا گیر می کند و جریان خون مغز را متوقف می کند. فیبریلاسیون دهلیزی خطر تشکیل لخته در قلب را افزایش داده که می تواند از آنجا به مغز برسد.

عوامل موثر بر وقوع سکته مغزی ایسکمیک: در صورتی که فردی دارای ویژگی های زیر باشد، احتمال وقوع سکته مغزی ایسکیمیک در او افزایش پیدا می کند:

1- بالای 60 سال سن داشته باشند.
2- فشار خون بالا، بیماری های قلبی، کلسترول بالا و دیابت داشته باشند.
3- ضربان قلب نامنظم داشته باشد
4- مصرف سیگار و قلیان
5- سابقه خانوادگی سکته مغزی وجود داشته باشد

عوارض سکته مغزی ایسکمیک: سکته مغزی به سلول های مغز فرد آسیب می رساند. هر چه آسیب بیشتر باشد، دامنه مشکلات نیز بیشتر می شود. به همین دلیل انجام اقدامات پزشکی پس از سکته مغزی در اسرع وقت بسیار پر اهمیت است. زیرا زمان محدودی برای درمان سکته مغزی حاد وجود دارد و اگر بیمار به موقع درمان نشود، ممکن است با مشکلاتی مانند موارد زیر روبرو شود:

1- ضعف یا بی حسی دائمی اندام ها

2- گفتار و بلع ناقص
3- تشنج
4- مشکلات حافظه و درک

سکته ناقص یا TIA

سکته مغزی ایسکمیک همچنین شامل موردی به نام "سکته ناقص" یا TIA (حمله ایسکمیک گذرا) است. این مورد یک انسداد موقت در جریان خون به مغز بیمار است. علائم معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد یا ممکن است در 24 ساعت از بین بروند.

علائم TIA: علائم ممکن است شبیه به سکته مغزی ایسکمیک باشد. ممکن است فرد علائم زیر را داشته باشد:

1- بی حسی/ضعف در یک طرف بدن
2- احساس گیجی
3- سرگیجه و از دست دادن تعادل
4- مشکل در صحبت کردن یا درک کردن صحبت دیگران
5- مشکلات بینایی
6- سردردهای شدید

علل و عوامل خطر TIA شبیه به سکته مغزی ایسکمیک است. TIA را می توان به عنوان یک علامت هشدار در نظر گرفت که به زودی دچار سکته ایسکمیک خواهید شد.

اگر شما یا کسی که می‌شناسید علائمی شبیه سکته مغزی داشتید، با عجله به بیمارستان مراجعه کنید.

سکته مغزی هموراژیک

سکته مغزی هموراژیک زمانی اتفاق می‌افتند که خونریزی در مغز به سلول‌های مجاور آسیب برساند.

علل و عوامل خطر سکته مغزی هموراژیک:

1- فرد بالای 65 سال سن داشته باشد
2- کلسترول بالای خون، فشار خون بالا یا دیابت کنترل نشده
3- چاقی و اضافه وزن
4- سابقه فردی سکته در گذشته
5- سابقه خانوادگی سکته مغزی
6- استعمال سیگار و قلیان
7- مصرف غذاهای نا سالم
8- عدم فعالیت های ورزشی
9- اختلالات خونریزی
10- مصرف کوکائین
11- داشتن عروق خونی غیر طبیعی (AVM)
12- داشتن آنوریسم (ناحیه ضعیف در رگ خونی که باز می شود)

انواع سکته مغزی هموراژیک: دو نوع سکته هموراژیک وجود دارد که بر اساس محل وقوع خونریزی است.

1- خونریزی زیر عنکبوتیه: به این معنی است که در ناحیه بین مغز و جمجمه شما اتفاق افتاده است.
2- خونریزی داخل مغزی: خونریزی داخل مغز است.

علائم سکته مغزی هموراژیک: علائم سکته مغزی هموراژیک معمولاً به تدریج طی چند دقیقه یا چند ساعت افزایش می‌یابد، خونریزی زیر عنکبوتیه (Subarachnoid hemorrhage) ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود. علائم زیر ممکن است اتفاق بیفتد:

1- سردرد شدید: برخی افراد آن را بدترین سردردی که تا به حال داشته اند توصیف می کنند
2- گیجی
3- حالت تهوع یا استفراغ
4- حساسیت به نور
5- مشکلات بینایی

عوارض سکته مغزی هموراژیک:

1- تشنج
2- مشکلات حافظه و تفکر
3- مشکلات قلبی
4- مشکلات بلع و مشکل در خوردن و آشامیدن
5- ناتوانی دائمی عصبی

سکته ساقه مغزی

این نوع سکته مغزی در ساقه مغز اتفاق می افتد و می تواند هر دو طرف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. اگر این اتفاق بیفتد، فرد در حالت قفل شده قرار می گیرد و فقط می تواند چشمان خود را حرکت دهد.

علائم سکته ساقه مغزی:  تشخیص این نوع سکته مغزی بسیار دشوار است. مبتلایان ممکن است برخی از علائم را بدون ضعف در یک طرف بدن داشته باشند. علائم این نوع سکته مغزی شامل موارد زیر است:

1- سرگیجه و از دست دادن تعادل
2- حالت تهوع و استفراغ
3- دوبینی
4- لکنت زبان
5- مشکل در عملکرد سیستم عصبی مرکزی مانند فشار خون و تنفس
6- سندرم قفل شدگی: فرد فقط می تواند چشمان خود را حرکت دهد.

علل سکته پل مغزی: عبارتند از:

1- لخته شدن خون
2- خونریزی
3- آسیب به سرخرگ به دلیل حرکات ناگهانی سر یا گردن (علت نادر)

عوامل خطر سکته پل مغزی: عبارتند از:

1- سیگار کشیدن
2- فشار خون بالا
3- دیابت
4- فیبریلاسیون دهلیزی
5- بیماری قلبی

چیزی که این نوع سکته مغزی را به نسب سایر انواع سکته مغزی خاص تر می کند، مکان آن است. این محل در یک نقطه کوچک مغز قرار دارد که عملکردهای حیاتی بدن را کنترل می کند، بنابراین عواقب آن اغلب شدیدتر بوده و خطر مرگ در این نوع سکته مغزی بسیار بالاتر است.

آترواسکلروز, آنوریسم, آنوریسم مغزی, انواع سکته مغزی, انواع سکته مغزی ایسکمیک, انواع سکته مغزی هموراژیک, انواع سکته مغزی چیست, انواع سکته مغزی چیست؟, دلایل ایجاد سکته مغزی ایسکمیک, دلایل سکته مغزی ایسکیمیک, دلایل سکته مغزی هموراژیک, دلیل ایجاد سکته مغزی هموراژیک, دیابت کنترل نشده, سابقه خانوادگی سکته مغزی, ساقه مغز, سندرم قفل شدگی, سکته آترواسکلروتیک, سکته خفیف, سکته ساقه مغزی, سکته مغزی, سکته مغزی ایسکمیک, سکته مغزی حاد, سکته مغزی ناقص, سکته مغزی هموراژیک, سکته های آمبولیک, سکته های ترومبوتیک, سکته کریپتوژنیک, علائم سکته ساقه مغزی, علائم سکته مغزی ایسکمیک, علائم سکته مغزی هموراژیک, علائم وقوع سکته مغزی, علل سکته مغزی ایسکمیک, علل سکته مغزی هموراژیک, علل و عوامل خطر سکته مغزی هموراژیک, عوارض سکته مغزی ایسکمیک, عوارض سکته مغزی هموراژیک, عوامل خطر سکته مغزی هموراژیک, عوامل موثر بر وقوع سکته مغزی ایسکمیک, عوامل وقوع سکته مغزی ایسکمیک, فیبریلاسیون دهلیزی, نشانه های سکته مغزی ایسکیمیک, نشانه های سکته مغزی هموراژیک, نشانه های وقوع سکته مغزی